30 minuter träning – JA, det räcker!

Publicerad Lämna en kommentarPublicerad i Träning

Våra kroppar har sedan Hedenhöstiden vrålat efter aktivitet och stimulans. Om rörelserna sedan sprungit ur guldpläterade gymmaskiner, bäst jämförda med högteknologiska Teslahybrider, eller några skyffeltag i ett hederligt grustag. Well, det skiter kroppen i.
Svårare än så är det inte.
Men hur mycket behöver vi egentligen träna för att nå de förtrollade resultaten?
Mindre än de flesta tror!

 

30 minuter om dagen räcker!
Yes, du läste rätt. 30 sammanhängande minuter inrymmer tillräckligt många sekundvisarsnurr för att skapa underverk med fysiken – förutsatt att tiden spenderas väl.
Och nej, du behöver inte äga en NATO-basker med tillhörande enkelbiljett till Aleppo för att anamma ovanstående citat. Du behöver ”bara” kavla upp ärmarna och betala priset. Detta då ”resultat” är någonting vi förtjänar – aldrig något som skänks (dessvärre).

 

Prislappen och metoderna!
Som du säkert redan förstått är priset för att slippa viga oceaner av tid inget som avbetalas med kreditkort eller smidiga Klarnalösningar. Nope, här stavas valutakurserna mjölksyra, svett och pannben.
Genom att dessutom addera stora portioner struktur når resultaten, som allt annat här i livet, betydligt snabbare landvinningar. Ett slags ”träningsmässigt-Normandie”…
Men hur?
Lugn. Här följer tre effektiva träningsmetoder för dig som tröttnat på att bli trött – onödigt länge…

 

CrossFit
Den omåttligt populära urmodern bland högintensiva träningsformer stoltserar fortfarande på pyramidens topp.
Crossfit går, i svepande drag, ut på att tillskansa kroppen rejält med träning – på tacksamt kort tid.
Träningsformen har dessutom lyckats bygga upp en communitykänsla som såväl peppar- som adderar extra beroendeframkallande drag. Så, hur gör jag?
JO, fyll en tradig eftermiddag med ”benchmark wod’s” som Fran, Jackie eller Linda.
Din framtida fysik kommer tacka dig!

 

HIIT
Förkortning som står för High Intensity Interval Training, men i själva verket bäst summeras med devisen – ”maximal prestation från start till stopp”.
Här är passen (generellt) mellan 12 och 18 minuter långa, något som må låta otillräckligt, men garanterat får jobbet gjort.
Hur går det till?

Enkelt. Välj 4-6 övningar (ex. burpees, armhävningar, sit-ups, kettlebellswingar och pull-ups) och sträva efter att dundra av så många varv som möjligt under din förbestämda tid.
Välkommen till flåsfesten!

 

Komplexträning
Här kretsar hela konceptet kring att försätta kroppen i ett aktiva vilotillstånd, istället för att skämma bort den med slentrianmässiga pauser.
Utför därför 5-6 olika övningar för kroppens samtliga muskelgrupper, så fort den ena muskelgruppen blir för trött för att prestera – byt till nästa övning med så lite (eller ingen) mellanliggande vila som möjligt.
På detta sätt tränar du igenom hela kroppen under ett långt arbetsset, något som skapar mjölksyretsunamis och resultatkraftiga effekter bland såväl motionär som elit!