Bilar

Provkör nya Mercedes GLS – och bli bjuden på överraskningar

Publicerad

Nya Mercedes GLS är marknadens största suv och det märks på flera sätt.

Förortens smågator krymper ihop till något som mest påminner italienska bergsbyar. Skolbarn får gå undan och barnvagnar stannar. Östermalms boulevarder blir till en snårig fransk citykärna och trottoaren får agera hjälp emellanåt. Det handlar inte om att nya Mercedes GLS är svårkörd, snarare att de extra decimetrarna i höjd, bredd och längd jämfört med normala bilar gör att körstilen behöver förändras.

Värt att veta

  • Modell: Mercedes GLS 400d.
  • Pris: 1 miljon kr.
  • Mått: Längd 520 cm, bredd 220 cm, höjd 182 cm.
  • Vikt: 2 670 kg.
  • 0-100 km/h: 4,9 sekunder.
  • Motor: 6-cylindrig rak turbodiesel 330 hk, 700 Nm.
  • CO2-utsläpp: 201 g/km.
  • Fördelar: En lyx-suv med drag av perfektion både på och utanför vägbanan.
  • Nackdelar: Brutalt mycket teknik att lära sig. Tung på alla sätt.

Jämfört med Volvo XC90 är GLS ungefär fem procent större i alla mått. Det kanske inte låter mycket, men det märks.
Vikten är samma som Rolls Royce Cullinan, vilket i praktiken betyder att det blir ett lokomotiv på vägen. Mercedes GLS är den största suv du kan köpa på marknaden. Men det kanske är på insidan som bokstaven S märks mest. På 1950-talet lanserade Mercedes modellen Adenauer efter den västtyska kanslern Konrad Adenauer. Den modellen blev en slags föregångare till moderna limousiner. På 1960-talet introducerades S-Klasse, en populär modell för diplomater och statschefer som kunde utrustas med dubbla glastak, direktknapp till polisen, skottsäkra dörrar och fönster eller bara maximal ljudisolering.

GLS kom 2005 och detta är tredje generationens kaross. Bilen som King testkör är en GLS 400d – en turbodiesel med tillräcklig kvickhet för stadskörning även om det är just landsväg där bilen, föraren (chauffören?) och passagerarna trivs bäst.

En slaskig vägbana och snöblandat regn är inget om man sitter inbäddad i kalvskinn i marknadens fetaste väglokomotiv. Timmarna i bil mot Dalarna blir enklare. En av mina passagerare tycker att det känns som att flyga i första klass. En annan har redan somnat efter att ha satt på massagefunktionen. En tredje borde jag överhuvudtaget inte höra vad han säger eftersom han satt i sätet längst bak och det är en bit bort ärligt talat. Men det finns mikrofon där med. Bilen är lika tyst som sin konkurrent BMW X7 men vår modell är utrustad med 26 högtalare och ett ljudsystem från Burmeister som kan få bilen att låta bättre och fetare än din närmaste nattklubb.

Kanske är Mercedes GLS för stor för Sverige. Men visst finns det köpare även här. En målgrupp som är larger than life helt enkelt. Som anser att de är värda det bästa som livet har att erbjuda och eventuellt även lite mer. Tidigare har det gått hand i hand med utsläpp som motsvarar en handfull småbilar men Mercedes har gjort det mesta man kan med en så stor bil och motor. ”Inte en av de grönaste suvarna i klassen”, skriver en blogg.

Stora bilar har de senaste åren blivit allt lättare att köra. Direkt respons. Snabbare i svängarna, kvickare i starten, hårdare i fjädringen. Mercedes GLS kommer med en rad olika körinställningar. Sport mode är det mest lämpade för krokiga vägar med mycket start och stopp. Comfort eller Eco i långkörning.

Och så finns Offroad – en inställning som ger färdigheter som gör att bilen klarar av lutningar, backar, halt underlag och gropar. I detta läge finns även bilens absolut roligaste feature: Den kan gunga. I grund och botten är det en hjälpteknik för att komma loss om man kört fast i snö eller lera. Men ned med rutorna, öppna taket och spela In Da Club med 50 Cent och du befinner dig plötsligt på en gata i södra Los Angeles. Det kan vara så nära en lowrider med hopp–hydraulik du kan komma med en standardbil. Det går även att ställa in höjden på vart och ett av hjulen som hjälp för att bilen ska komma loss från en fastkörning. På en vanlig väg (fungerar upp till 15 km/h) ser det fantastiskt roligt ut.

Mercedes GLS drar inte till sig blickar överallt, men slå på gunget och du får leenden tillbaka. Rent tekniskt är det kanske den mest komplicerade vi kört. Gränssnittet för inställningar är visserligen bra, men det finns så många tekniska färdigheter att det är svårt att hitta allt. En vanesak så klart, men det är lite känsla av en helt ny dator. Efter en vecka med bilen är vi fortfarande ganska lost.

Vikten påverkar negativt i vinterväglag. Bilen funkar toppen i lägre hastigheter och är kanske marknadens mest stabila i vanlig körning på landsväg, men en inbromsning från 70 km/h gjorde att vi åkte rejäl kana rakt fram, trots alla hjälpsystem. Hur det står sig mot konkurrenter är dock oklart eftersom vi inte upprepade testet med någon annan bil.

Konkurrenter:

Volvo XC90

Fram till att Volvos nya XC100 kommer 2023 är det XC90 som är närmaste konkurrent. Når nästan hela vägen i körklass.

Tesla Model X

Inte riktigt samma storlek men supersnabb och fullsmetad med teknik. Tesla har med sin Model X lyckats knipa en viktig del av SUV-målgruppen framför sina tyska konkurrenter. Återstår att se hur länge elförsprånget håller.

BMW X7

Närmaste konkurrenten i storlek och klass. Lägre prestanda som kompenseras med lägre utsläpp av co2. Lika underbar på långa sträckor.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *